Ugrás a fő tartalomra

Számítógépes játékok hatása a gyerekekre

Sziasztok!

Sokat gondolkodtam, hogy mi lehetne az e heti bejegyzésem témája, eredetileg a halloween-t szerettem volna valamilyen módon bevinni az oktatásba. Különféle számítógépes alkalmazást próbáltam ki és előfordult, hogy magával ragadott a játék heve és másfél óra múlva kapcsoltam, hogy már egy jó ideje ott ülök a gép előtt. Ekkor jutott eszembe, hogy inkább arról írnék milyen hatása lehet az ilyen játékoknak a gyerekekre. Ismét a barátomat hívtam segítségül, aki velem ellentétben nagyon otthonosan mozog a témában. Mutatott is egy nagyon tanulságos cikket, amit most röviden szeretnék nektek összefoglalni.

A cikk a pcguru nevű oldalon található, így nagy valószínűséggel inkább az úgy nevezett gamer-ek olvassák, pedig szerintem pedagógus és gyógypedagógus hallgatóknak is nagyon hasznos lehet, valamint szülőknek, vagy bárkinek, aki gyerekekkel szeretne foglalkozni. 
Az írás három 'lépcsőfokon' nézi meg a gyerekek és a videojátékok kapcsolatát. Először egy tanulmányt vizsgál meg, amit a brit Glasgow Egyetem Kutatótanácsa készített. A tanulmányban arra a kérdésre keresték a választ, hogy a televíziónézés és videojátékozás okoz-e szociális elváltozást a gyerekek viselkedésében. A kísérletben 5-7 évesek vettek részt, és nem figyeltek meg náluk semmilyen viselkedési problémát. 
A második bekezdésben azt vizsgálja mi motiválja a gyerekeket a számítógépes játékok használatára. Erre Cheryl K. Olson, a Massachusetts Kórház viselkedéskutatójának egy tanulmányában keresi a választ. Arra jut, hogy  többségében a 'szórakoztatóságuk' és 'érdekességük' miatt játszanak velük, míg mások 'unaloműzésre' vagy 'saját valóság építésére' használják. Az is kiderül a tanulmányból, hogy csak kevesen vannak, akiknek a 'magányosság elkerülése' vagy 'új barátok keresése' a céljuk, ami számomra meglepő, hiszen sok filmben ábrázolják a gamer-eket magányosnak, vagy az osztályközösségből kiközösítetteknek.
Az utolsó részben az egyéni tulajdonságok jelentőségéről van szó. Például, hogy a játékok erőszakos viselkedést kiváltó hatása önmagában minimális, azonban ez megsokszorozódhat, ha az adott egyén hajlamos az agresszióra. Tehát a videojátékok az egyéni problémákat erősíthetik fel és mélyíthetik el, de nem generálnak új, eddig jelen nem lévő viselkedéses problémákat. Ezért is nagyon fontos, hogy megválogassuk mivel játszhatnak az egyes gyerekek.

Én azt a tanulságot szűrtem le a cikkből, hogy a hiba nem csak magában a 'gépezetben' keresendő, azt is mindig figyelembe kell venni, hogy mire hajlamos az adott gyermek. A cikk végén a szerző megemlíti még a szülői korlátozás fontosságát, erről azonban majd egy másik blogbejegyzésben szeretnék többet írni. A cikket az alábbi linken érhetitek el:
https://www.pcguru.hu/hirek/gondolatok-a-videojatekok-hatasa-a-gyermekekre/25598

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Segítő eszközök mozgáskorlátozott személyek számára

Sziasztok! Utolsó blogbejegyzésemben szeretnék néhány nagyon hasznos eszközt bemutatni, amelyek megkönnyítik a mozgássérült személyek mindennapi életét. A számítógépek használatát rengeteg eszköz segíti. A fordított egerek használatával a gyermekek érezhetik, és láthatják az egér mozgását, a nagyméretű egerek pedig a súlyosabban mozgáskorlátozott gyermekek számára is lehetővé teszik az irányítást, akár az ujjaikkal, a tenyerükkel, esetleg lábukkal vagy más testrészükkel. Nagy- és kisméretű billentyűzet a normál billentyűzet kiváltására használható. Túlmozgás esetén a nagy billentyűzetet, gyenge izomtónus esetén pedig a kisméretű billentyűzetet javasolják. Könnyen használható, hiszen a betűk az alapba kissé be vannak süllyesztve, így nem csúszhat le a gyermek ujja a betűkről. A fej- és szemegér egy képfeldolgozó szoftver, amely a felhasználó arcának mozgását figyeli, a számítógéphez csatlakoztatott web-kamerán keresztül. A szemegér kurzusokká alakítja át a szem mo...

okosóra

Halihó! Gondolom mind hallottatok már az okosóráról, hiszen már 2013-óta piacra került. Én nem igazán mozgok otthonosan a "kütyük" világában, de tavaly a húgom mesélt róla, hogy az egyik osztálytársának van, így felkeltette az érdeklődésem és elkezdtem kutakodni. Gondoltam megosztom veletek a tapasztalataimat. Magáról az okosóra történetéről és feltalálásáról, nem szeretnék sok szót ejteni, hiszen még a wikipédián is van szócikk róla. Annak, aki hozzám hasonlóan nem jártas ebben a témában annyit írnék, hogy ez egy számítógépesített karóra, ami az idő mutatásán kívül számos funkcióval rendelkezik. Sokukon működnek okostelefon-alkalmazások, némelyiknek mobil operációs rendszere is van és akár zene- vagy videofájl lejátszására is képesek, bluetooth headset használatával. Emellett egyes modellek képesek még hívást fogadni-és kezdeményezni is. Ma pedig már más célokra is használják ezt a szerkezetet. Például az egészségügyben, most májusban találta fel dr. Balogh Csaba és tudó...